Opis zajęć
Opis zajęć:
- Zabawy badawcze. Interakcje zespołowe – dr Małgorzata Kwaśniewska,
Celem wskazanych zajęć jest odkrycie praw rządzących wybranymi zjawiskami natury i określenie właściwości chemicznych i fizycznych wybranych substancji.
Uczestnicy podczas zespołowych interakcji poznają także podstawy obserwacji naukowych i wyciągania wniosków. Metodyka zajęć oparta jest na ćwiczeniach eksperymentalnych typu: „Wybuchający wulkan”, „Ciecz newtonowska”, „Fruwające balony, czyli rzecz o ciśnieniu”, „Magiczne pismo” , „Co pływa, co tonie” itp. Na zakończenie uczestnicy zbierają wnioski, gromadzone w specjalnych kartach obserwacji.
- Zbuduj sobie marsjańskiego łazika – dr inż. Paweł Łaski,
Zajęcia mają charakter poznawczy i konstruktorski. Najpierw dzieci zapoznają się z łazikiem marsjańskim, jego działaniem i możliwościami. Następnie konstruują proste roboty-łaziki z dostarczonych materiałów i wraz z prowadzącym go programują tak, aby reagował na proste komendy .Opowiadają o sytuacjach, w których mogliby używać swoich łazików. Na koniec przygotowują wystawę prac.
- Tajniki optyki. Eksperymenty w pracowni fizycznej – dr Małgorzata Wysocka-Kunisz,
Celem zajęć jest poznanie natury światła oraz podstaw metody problemowej i naukowego myślenia. Uczestnicy, wychodząc od pytań związanych z obserwowanymi i wykonywanymi samodzielnie doświadczeniami, będą zgłębiać tajniki optyki. Wykorzystując dostępne w pracowni urządzenia w sposób doświadczalny będą poszukiwać wyjaśnienia zagadnień typu: co to jest światło, jak powstaje tęcza, co to są miraże, co to są światłowody oraz jak postrzega świat ludzkie oko. Na koniec dzieci przygotowują minipokaz: „Festiwal światła”.
- Oswojona elektryczność, (nie)zwykły magnetyzm– mgr Karol Szary,
Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z podstawowymi zjawiskami na płaszczyznach: elektrostatyki, elektryczności i magnetyzmu. Planowane są pokazy ilustrujące metody wytwarzania, przenoszenia i magazynowania ładunków elektrostatycznych. Ilościowe szacowanie zgromadzonego ładunku odbywać się będzie z użyciem dostępnego elektroskopu. Podczas eksperymentów, wykonywanych przez dzieci, wskazane zostaną podstawowe metody elektryzowania ciał poprzez dotyk, tarcie i indukcję. Doświadczenia z wzajemnym oddziaływaniem ładunków ze wskazaniem na ich znak, uświadomią dzieciom istotę magnetyzmu. Z użyciem dostępnych urządzeń (maszyna elektrostatyczna, opiłki żelazne) zilustrowane zostaną także linie sił pola elektrycznego. Zostaną wprowadzone i opisane na bazie przykładów dwie podstawowe wielkości charakteryzujące prąd elektryczny – napięcie i natężenie – przeprowadzone zostaną odpowiednie doświadczenia ilustrujące działanie przyrządów służących do pomiaru tych wielkość. Z użyciem igieł magnetycznych i cewek/przewodów w szeregu doświadczeń zostanie zilustrowana współzależność elektryczności i magnetyzmu. Zilustrowane zostaną również linie sił pola pochodzących od magnesów stałych. W odpowiednich doświadczeniach dzieci określą różne źródła prądu i ich parametry, także naturalne i sztuczne. Na koniec uczestnicy sprawdzą, czy cytryna może zostać źródłem prądu i jak , w sposób „naturalny”, można „zbierać” energię ze słońca.
- Genetyczne kreacje – dr Ewa Ochmanowska,
Celem zajęć jest poznanie i egzemplifikacja zagadnień związanych z genetyką. Dzieci poznają podstawy wiedzy genetycznej: co to są geny, chromosomy, DNA, kariotyp człowieka oraz, w jaki sposób dziedziczy się różne cechy. Dzięki tym zajęciom dowiedzą się, od czego zależy np. kolor oczu, wzrost, czy płeć. Metodyka zajęć oparta jest na ćwiczeniach interaktywnych, np. budowa chromosomu z makaronu czy drabinki DNA z kolorowych koralików, które uczestnicy wykonują w małych zespołach Zajęcia z genetyki dostosowane będą do możliwości percepcyjnych najmłodszych. Na zakończenie uczestnicy zbierają wnioski i wspólnie budują kariogram.
- Co ekologia zawdzięcza chemii? – UJK dr hab. Anna Rabajczyk
Celem zajęć jest ukazanie zastosowania wiedzy z zakresu chemii w celu identyfikacji zagrożeń występujących wokół człowieka, takich jak zanieczyszczenia wód, powietrza, żywności. Uczestnicy w małych grupach badawczych podczas spotkań będą mogli samodzielnie przygotować, a następnie przeprowadzić eksperymenty, pozwalające oznaczyć wybrane substancje obecne w poszczególnych elementach środowiska oraz dokonać oceny wpływu na organizmy żywe. Metoda oparta jest na ćwiczeniach eksperymentalnych typu: „Efekt cieplarniany”, „Metale wokół nas”, „Atramentowe czary”, „Chromatografia ciemnkowarstwowa”. Na zakończenie uczestnicy, na podstawie uzyskanych wyników, stworzą plakat-kolaż zbierający wnioski z wypełnianych podczas zajęć kart pracy.
- Tajemnicza moc kropli wody – dr Elżbieta Buchcic
Celem zajęć jest przedstawienie budowy fizyczno-chemicznej wody ze szczególnym zwróceniem uwagi na jej właściwości oraz znaczenie w przyrodzie i w życiu człowieka. Uczestnicy podczas zajęć dokonają obserwacji mikroskopowych oraz przeprowadzą wiele samodzielnych doświadczeń. Wykorzystane zostaną metody badawcze przede wszystkim eksperymenty bio-chemiczne, a do syntezowania wiedzy – metody aktywizujące: metoda problemowa, elementy dramy i symulacji. Dzieci w małych zespołach będą przeprowadzać następujące doświadczenia: „Magiczna woda”, „Niezwykła podróż kropelki wody”, „Kolorowy deszcz”, „Burza i tęcza w szklance wody”, „Lampa Lava”, „Galaktyka w słoiku”, „Jak zrobić tornado w butelce?” Na koniec wspólnie odpowiedzą na pytanie: Czy woda zawsze jest wodą?
- Życie zaklęte w probówce – dr Aneta Węgierek-Ciuk
Celem zajęć jest zapoznanie się z metodami stosowanymi w prowadzeniu hodowli komórkowych in vitro. Uczestnicy w laboratorium poznają metody hodowli różnego rodzaju komórek ludzkich poza naturalnym miejscem ich występowania w organizmie człowieka. W czasie warsztatów uczestnicy poznają również sposoby obserwacji mikroskopowych oraz zmierzą wpływ różnych czynników na żywotność, wielkość i granularność komórek. Zajęcia pozwolą wniknąć również w samo „serce” komórki czyli DNA. Metodyka zajęć oparta będzie na ćwiczeniach eksperymentalnych wykorzystujących zaplecze dydaktyczne Zakładu Radiobiologii i Immunologii takich jak: mikroskop świetlny i fluorescencyjny, cytometr przepływowy, komora laminarna, inkubator do hodowli komórkowych. Na zakończenie zajęć odbędzie się krótka debata dotycząca zebranych na kartach pracy wniosków i udzielenie odpowiedzi na nurtujące uczestników pytania.